Aiud
Aiud, pagina aiudenilor
judeţul alba, românia
  bine ai venit
pagina aiudenilor de pretutindeni
  home Home   contact Contact  
menu
menu
 
fotolix.ro
 
:: FaceBook ::
esti Fan Aiud pe Facebook?
:: horoscop zilnic AiudOnline ::
Horoscop Zilnic AiudOnline
citeşte horoscopul pentru zodia ta
Horoscop oferit de ACVARIA
:: stiri aiudene ::
- Lansare de carte la Aiud;
- Comenteaza intrebarea saptamanii;
- Vot pentru Padurea Sloboda de langa Aiud;
- Piesa extraterestra de la Aiud;
- Primarul Josan, jos peste un an!;
- La Penitenciarul din Aiud cazarea, serviciile si ...;
:: imagini din aiud ::
galeria foto AiudOnline galeria foto AiudOnline galeria foto AiudOnline galeria foto AiudOnline
vezi galeria foto
:: carte de oaspeti ::
scrie în cartea de oaspeti
citeste mesaje
:: cazare în aiud ::
posibilităţi de cazare în aiud
Pensiunea "Mobis AL"
(Molnar); steasteastea stele
Pensiunea "Melinda";
Hostel "Două Sălcii";
... şi în zona aiudului
Rimetea (Torockó);
:: părerea ta contează ::
motivează votul tău aici | arhivă
:: parteneri media ::
- Ziarul Unirea;
- Monitorul de Alba;
- Empresa.ro - Stiri Alba;
vezi toţi partenerii;
:: site-uri partenere ::
- Robeni rent-a-car Cluj;
- Stiri Auto;
- Atracţii turistice în Romania;
- Traduceri;
- Cazare Alba Iulia;
:: newsletter/group AiudOnline ::
:: BitDefender QuickScan ::
:: Prognoză meteo Aiud ::
vremea-meteo.com

Cultura aiudeana

 
Katiusa Cuculescu - 2003 - Rromii- zodiile incomoditatii
 


Ciudat este cum existenta unor oameni a fost considerata intotdeauna o problema, care trebuie eliminata.Nu voi vorbi despre suferintele evreiesti, destul de mediatizate si deplanse, ci despre vesnica dificultate in care traiesc cei numiti gypsy, rromi, tigani, sindu, kale, etc.- de la aparitia lor straveche si controversata, extinsa pana in zilele noastre, cand societatea tipic occidentala, bine organizata si incalcita cu reguli, birocratie, metode de asimilare, le prezice decesul cultural...

Urmeaza o scurta prezentare a catorva date istorice despre un neam ciudat, care a preferat sa stearga urme pt ochi profani.Vom incerca sa intelegem asa zisa lor cultura nescrisa, dar transmisa sute de ani, mentalitatea si atitudinea noastra fata de tigani si viceversa, cauzele marginalitatii lor.Pornind de la mituri si speculatii, aflam ca mai toate aceste grupuri etnice si-au impletit povestile despre origini cu legende crestine; se spune (desi nu se prea scrie:-)), ca motivul pt care tiganul nu munceste , nu vrea sa se integreze stilului de viata non gypsy, sa se supuna regulilor "scrobite" este pt ca se simte fara pacat, provenind din uniunea lui Adam cu o femeie pre-existenta Evei, prin urmare pura si neispitita...Conceptul puritatii este foarte serios considerat si azi.Chiar daca ar coexista alaturi de popoare de "top 10", rromii afiseaza ostilitate si dispret fata de ceea ce credem noi evoluat.Amestecul cu non rromii este devalorizant pt propriile lor viziuni de curatenie spirituala, chiar o ratiune de a fi excomunicati din sanul tziganiei. Idealurile lor ni se par noua, "gadzekanilor" (gagicani, straini) drept inconsistente, ridicole , periculoase.

Informatii despre provenienta lor s-au atestat cu precizie destul de tarziu.India pare leaganul celor nascuti sindu-gond (tzi-gan?), nomazi care au pornit spre vest, trecand prin Egipt (de unde prefixul "gi"- gitan in Spania, egiptiers in Olanda, gypsy in Anglia...)si sosind in Europa.Traiul in libertate totala e un deziderat, calatoria cu peripetiile si incomoditatea ei e o onoare.Totusi, acesti "boemi" trebuiau sa faca ceva pt a supravietui: predarea yogai, domesticirea si comertul cu cai, ghicitul, acrobatia, sculptura in metale pretioase si lemn, spectacolul cu muzica si dans, recitarea...Exista pretutindeni in lume, insa nu au detinut niciodata propriul pamant, stat, iar existenta lor a fost mai mult ignorata.Limba e un amestec jargonic, extras din limbi europene, hindu, sanscrita veche.

Dreptul de a calatori si traversa i-a costat adesea scump.Cu cat au fost mai oprimati, cu atat s-au inversunat sa reziste si s-au adaptat oricaror vitregii.Daca europenii occidentali ii haituiau din stat in stat, in zona central estica (Iugoslavia, Romania) au fost dimpotriva "legati de glie", fiind mentinuti pe loc secole de-a randul.Mircea cel Batran a initiat proiectul sclaviei, sedentarizarii fortate si pana in 1856, tiganii din Romania au fost cel mai crunt exploatati- nobilii puteau vinde sute de familii, pedepsele corporale erau dure, conditia de sclav era mostenita prin nastere,etc.Situatia era mai convenabila pt ei, migrand, alungati sau scutiti de impozite, "recomandati" de regi si papi, pt priceperile lor artistice si artizanale.Daca vreo tara ii accepta, nr de emigranti se majora si reincepeau problemele: aceiasi cehoslovaci care-i primisera cu cadouri in sec 16 au dat ordin sa fie spanzurati fara judecata, pt simplul fapt de a exista!Femeile erau mutilate, trimise cu copiii la munca silnica.Nazistii i-au deportat la Auschwitz; cazul femeilor sterilizate nu a ramas condamnabil nici ulterior, cand celor care acceptau asa ceva li se ofera bonusuri materiale.Nomadismul era condamnat, dar nici acomodarea acestor "hoti", "murdari", "nelegiuiti" nu era acceptabila.Cei care-i ajutau riscau ei insisi pedeapsa. Faptul de a trai asemeni acestei rase, te marca a fi tu insuti crezut un tigan, prin urmare pasibil de pedeapsa.Spaniolii credeau ca nu te nasti ci devii "gitan"; e un stil de a trai si nu neaparat o rasa!Asa ca, pedeapsa se aplica anarhicilor si vagabonzilor de orice fel.

Socialismul, comunismul incearca sa integreze rromii si sa-i educe; tot in Romania, tiganii au avut sansa de a se emancipa social, de a avea servicii, functii politice inalte (ex- Moron Niculescu era prin '70 presedintele Academiei de Stiinta, Ion Voicu- director de filarmonica nationala)...Treptat, dupa '68 au aparut organizatii in fiece stat continand aceasta minoritate, luptand pt drepturi, fiind totodata cultural asimilati, deoarece orice miscare de emancipare insemna renuntarea la vechile moravuri.Copiii separati de familii pt a putea fi scolarizati si educati fug inapoi. Nici platiti sau ajutati nu au dorit sa renunte la identitatea lor, limba si port tiganesc. Puterea si bogatia unora dintre ei constituie un sprijin pt familii intregi de gypsy (rudenia si unitatea fiind baza fortei lor) sau o arma opulenta si spectaculoasa fata de non tigani.Relatia cu strainii, desi tensionata, permite schimburi. Orice "gagiu" (strain) e tratat drept posibil client, de care tiganul trebuie sa profite material (amagirea e virtute, a fi pacalit e injositor). A lucra inseamna a porni la drum, a comercializa diverse, a cersi, a targui. Intre ei nu se exploateaza, trebuie sa existe egalitate si parteneriat. Un tigan umilit de straini e luat in deradere de catre comunitatea sa. Totul se imparte intre ei, femeia castigand pt nevoia zilnica si barbatul pt lucruri mai importante, simbolice (ex- masini). Exista insa si rromi satui de traditii si trai ingreunat prin acestea, iar ei sunt mai ales tineri. Fac distinctii intre ei insisi, dupa familii, ocupatii, pozitie sociala,tarile unde locuiesc, etc.Un sef nu e ales cat acceptat ca deosebit, prin meritele-i, inteligenta, discretie.Casatoriile se aranjeaza "in familie", intre grupuri inrudite adesea, pt a pastra coeziunea si interesul comun. Daca un membru greseste intreaga familie suporta consecintele; responsabilitatea pt actiunea individuala e colectiva.Stabilitatea unui cuplu e marcata de nasterea primului copil.Pedepsele pt greselile "interne" constau in amenzi, dar exista si riscul excomunicarii, ceea ce se considera cea mai grea pedeapsa, caci tiganul pur (100%)nu poate trai singur, nesustinut de rude.Daca vrea sa faca parte din lumea civilizata, trebuie sa renunte la traditia deranjanta de a fi instabil, trebuie sa lucreze si va fi platit discriminator, social e pasiv si parerea lui nu conteaza.Opunandu-se asimilarii e considerat factor turbulent, care trebuie supravegheat de politie si institutii de ajutor statal (ex- cel mai usor mod de a supravietui, de pilda in Finlanda este de a declara oficial a nu fi normal. Statul iti elibereaza un certificat de incapacitate de a lucra si ti se plateste o pensie tot restul vietii).Emigrantii continua sa fie cercetati, actele se verifica pe putin de "3 ori la suta de km" (marturia unui tigan itinerant "francez").

Traditiile vechi dispar si noi forme de protest, afirmare, adaptare se nasc, chiar daca rromii trebuie sa lupte uzand metode non tiganesti: organizatii culturale, politice, umanitare, samd.


O tara destabilizata, corupta, anarhica, saraca , permitand sedentarizarea tiganilor poate fi vazuta drept influentata negativ de catre acesti minoritari.Nu e de mirare ca state infloritoare economic (avandu-si partea lor de tigani, a caror situatie o monitorizeaza mai bine ca noi!) identifica romanii cu rromii.Coincidenta mizeriei materiale, alienarea de cultura scrisa si propriul folclor, aprecierea unor valori indolielnice (kitsch, manele...)toate acestea duc spre concluzii prea putin magulitoare.

Isi vor afla vreodata necesitatile si idealurile rrome implinirea?Putem coexista toti in pace si bunastare, fara a suferi influente reciproce de cultura si mentalitate?Putem sa ne autodepasim ura si animozitatea "traditionala" unii fata de ceilalti? Merita pastrate traditii care separa si dezbina orice sansa la consens? Care sunt solutiile convietuirii intre romani si ceea ce-n Romania incepe sa devina o majoritate?


Bibliografie: Jean Pierre Liegeois- "Gypsies- An Illustrated History"


arty fact, aprilie 2003

top
right  
  img   img  
Powered by Robilix WEB  
Valid XHTML 1.0 Transitional This document validates as CSS!
Copyright AiudOnline.ro © 5.0
:: 2002 - 2015 ::
FotoLIX  |  Fundatia "Inter-Art"  |  Centrul Cultural "L. Rebreanu" Aiud  |  Loteria vizelor  |  Rent a car  |  Bijuterii Handmade  |  stock flash components  |
Like Us on Facebook